Rekrutering is het proces waarbij een organisatie een groep gekwalificeerde kandidaten voor een bepaalde functie bijeenbrengt. Dit is de eerste stap in een aanwervingsprocedure. Belangrijk bij het rekruteren van kandidaten is (1) om enkel kandidaten te rekruteren die geschikt zijn voor de functie en (2) om voldoende kandidaten te rekruteren.
Zodra er voldoende kwaliteitsvolle kandidaten zijn gerekruteerd, komt het erop aan om de meest geschikte kandidaat te selecteren. Tijdens het selectieproces neem je met andere woorden de beslissing over het wel of niet aanstellen van kandidaten. Scholen brengen hierbij naast brede pedagogische en inhoudelijke kennis ook specifieke competenties van leerkrachten in rekening die aansluiten bij de strategische planning (missie, visie, waarden, organisatiedoelen (of prioriteiten)).
Het selectieproces wordt als een zeer bepalende stap gezien voor de kwaliteit van een organisatie en is zeker geen gemakkelijke stap. Binnen een bepaald tijdsbestek zicht krijgen op de geschiktheid van de kandidaat is immers niet evident.
Het rekruteren en selecteren van kandidaten gebeurt het best op een strategische manier. Bij strategisch rekruteren en selecteren houd je enerzijds rekening met het strategisch beleid van de school en anderzijds met de individuele noden en wensen van kandidaten. Er wordt met andere woorden nagegaan of een leerkracht past binnen de school, maar ook hoe een leerkracht zichzelf ziet binnen de school.