HOME • REKRUTERING EN SELECTIE • KRACHTEN BUNDELEN
Door krachten te bundelen is het rekruteren en selecteren van kandidaten niet langer de taak van de directeur alleen. Doorgaans is de directeur van de school verantwoordelijk voor beide, maar zijn er tal van andere actoren betrokken die het rekruterings- en selectieproces mee helpen ondersteunen of zelfs (deels) kunnen overnemen. Zo kan een selectiecommissie, een secretariaatsmedewerker, het lerarenteam of zelfs de vrienden-, kenniskring van de directeur een helpende hand betekenen bij het rekruteren van kandidaten. We zien dat sommige scholen krachten bundelen op het niveau van de scholengemeenschap of het schoolbestuur. Ze organiseren binnen de scholengemeenschap of het schoolbestuur een gemeenschappelijke sollicitatieronde en samen met een team van directieleden worden enkele mogelijke kandidaat-leerkrachten geselecteerd. In het voorbeeld hieronder blijkt dat voor het rekruteren en selecteren een samenwerking op het niveau van de scholengemeenschap ervoor kan zorgen dat (1) de kandidaat-leerkracht zich een adequaat beeld kan vormen van de scholengemeenschap waarvoor hij solliciteert en (2) het strategisch beleid van de individuele scholen kan worden bewaakt.
In een Oost-Vlaamse basisschool stellen we vast dat selectie en aanwerving grotendeels gebeurt op scholengemeenschapsniveau. Vier schooljaren geleden is een vaste commissie opgericht op scholengemeenschapsniveau die alle selecties van alle leerkrachten voor alle scholen op zich neemt. Op die manier willen de directies van de scholengemeenschap eensgezind leerkrachten selecteren die inzetbaar zijn voor de volledige scholengemeenschap. Deze commissie bestaat uit vijf vaste leden: twee schoolbestuurders (beiden bewust gekozen omwille van de goede competenties voor het selecteren van leerkrachten), twee schooldirecties en de coördinerend directeur (die alle scholen van de scholengemeenschap erg goed kent). Dit betekent dus dat bij de meeste selecties de directeur van de school waarvoor de leerkracht wordt geselecteerd niet aanwezig is, maar vertrouwt op de commissie. Dit betekent echter niet dat er geen inspraak is van de directie van de school waarvoor de leerkracht wordt geselecteerd zoals hierna wordt verduidelijkt.
De selecties binnen de scholengemeenschap gebeuren via een vastgelegde procedure:
In de loop van het schooljaar wordt er geen selectiecommissie meer georganiseerd, maar wordt er gewerkt met aanmeldingsgesprekken omwille van de schaarste van kandidaten. Deze gesprekken gebeuren door de directeur van de betrokken school en de coördinerend directeur. Hierbij ligt de focus vooral op (1) het leren kennen van de kandidaat, (2) het verschaffen van de nodige informatie over de school aan de kandidaat en (3) het communiceren van de verwachtingen van de school, waarna de kandidaat meestal voor de opdracht wordt aangenomen. Indien deze kandidaat het jaar nadien opnieuw aan de slag wil in de scholengemeenschap, dan gebeurt het soms dat deze ofwel via de selectiecommissie moet kandideren ofwel dat deze op basis van de ervaringen het voorgaande jaar rechtstreeks een nieuwe kans krijgt in een school van de scholengemeenschap.
Zowel de coördinerend directeur als de directeur van de school geven aan dat zij erg tevreden zijn over deze manier van werken. De coördinerend directeur stelt dat hij alle scholen binnen de scholengemeenschap goed kent, waardoor hij een goed zicht heeft op welke kandidaat past binnen welke school. Hij geeft ook aan dat directeurs al altijd de voorstellen van de commissie hebben gevolgd. De directeur vermeldt dat hij niet meer op een andere manier zou willen werken. Voor dit laatste heeft hij verschillende argumenten. Zo vindt hij dat de selectiecommissie meer ervaring heeft op vlak van HR en het rekruteren van mensen. Hij is ook van mening dat de beslissingen objectief zijn door de verscheidenheid aan personen in de commissie.
Naast de coördinerend directeur en de directeur van de school, zijn ook de leerkrachten positief over de werking van de selectiecommissie en stelt de mentor op scholengemeenschapsniveau dat de manier van selecteren de kwaliteit van beginnende leerkrachten ten goede komt. Er worden immers heel bewuste keuzes gemaakt over wie waar onder andere binnen de visie past.